2007-01-08

2006

Det är väl dags att man nu 2007 skriver något om 2006. Egentligen handlade föregående år bara om sport, bara sport, bara massor utav sport och lite jobb.

OS – Vad säger man. Värmlänningen Jonas Karlsson (ja, tyvärr han är från det vackra landskapet) försökte axla Albert Svenbergs roll som krönikör genom att förutspå noll guld för Sverige. Ja, tjena. Har aldrig hört någon revidera sitt tips så många gånger som Jonas. Han öppnade visserligen för en skräll; Markus Larsson, slalom, som kommer från Karlstad.

Sen rasade medaljerna in och emellanåt var två teveapparater på i vardagsrummet samtidigt. Ett så framgångsrikt OS för Sverige och samtidigt ett så kapitalt misslyckand för Sverige kommer vi aldrig få uppleva igen.

FBK – Silvret ska hem till Göteborg igen, Kåbergs flickvän heter Per Ledin, Råttet är mågat, Tjockis, Tattare och framförallt ett SM-guld till Färjestads BK – igen. Så kan man väl sammanfatta slutspelet i elitseriehockeyn.

Nytt jobb – Samma dag som SM-guldet bärgades av FBK valdes jag till redaktör till Lösnummer i två år. Bra skit. Kan verkligen inte tänka mig ett bättre jobb just nu.

Fotbolls-VM – Det finns två ögonblick och en match jag verkligen minns. Ljungbergs nick i 89:e minuten mot Paraguay, Zidanes skalle och mötet mellan Portugal och Holland som var en kavalkad i röda och gula kort.

Friidrotts-EM – I Göteborg och sällan har svenska friidrottare har aldrig varit så hypade. Carros tårar på pallen efter guldet underströk verkligen att hon bara håller på för att det är så himla jävla kul. Annars kommer jag mest ihåg Kallurs seger och Wissman som firade sin 23:e tid i världen (eller vad det nu var) samt EM-silver med det längsta ärevarvet jag sett.

Allsvenskan – Mitt kära Hammarbys ”supportrar” skämde ut sig och Elfsborg vann SM-guld. Det bästa med det sistnämnda är att AIK inte vann. Det sämsta med det förstnämnda är de ofattbara poängavdrag som Bajen fick samt Lagrells uttalande om att saker som inte tillhör det sportsliga ska få påverka tabellen. Jasså? SVFF skötte förresten Brassarnas match på Råsunda exemplariskt.

För övrigt:
Det ser ut som om att vi (jag och min sambo) kommer återvända till Värmland när tiden på Lösnummer är slut.
Jag höll inte ett enda nyårslöfte – jag hade ett. Löftet omprövas och det har hittills kostat mig 499 kr i form av nyinköpta skor. Ja, det handlar om att jag ska bli mindre tjock.
Amsterdam besöktes under hösten något som rekommenderas till alla som är sugen på en resa. Staden upplevs bäst på cykel och jag kan tänka mig att våren är en bra tidpunkt att besöka staden.
Örebro är en helt värdelös stad att spendera en sommar i om man bortser från närheten till golfbanor.

2006 bästa…
…låt 1 – Got to have you, The Weepies
…låt 2 – Amsterdam, Peter, Bjorn and John
…låt 3 – Welcome home Luc Robitaille, Mando Diao
…konsert 1 – Franz Ferdinand på Arvikafestivalen
…konsert 2 – The Knife på Arvikafestivalen
…film 1 – V för vendetta
…film 2 – Shortbus
…fordon – Cykel
…webb – svt.se
…tidning 1 – Offside, ser inte att det någonsin kan ändras
…tidning 2 – Lösnummer, såklart
…skönt med lite ombyte och vi får se hur det går – Alliansens valseger
…ändelse – -ert